Mijn voetbalhart huilt opnieuw

COLUMN VEENDAM4-EVER


Wat een droom leek voor alle supporters van Haarlem, Wageningen, SVV en onze club Veendam is ge-eindigt in een nachtmerrie.

 

De 2e divisie een prachtig initiatief van Leo Oldenburger en Edwin Struis om op 4 woensdagavonden in Juni een mini competitie af te werken, en zo al is het maar voor even deze clubs tot leven te wekken.  Vanaf het moment dat dit bekend werd begon het stoffige geel zwarte hart weer harder te kloppen, het weerzien met onze oude helden, het weerzien van je oude maten op de tribunes. Oude jongens krentenbrood je kent het wel. COPA kwam met prachtige retroshirts van de 4 cultclubs de voor even weer zouden herleven. Ieder club had wel een fanatiekeling die voor prachtige merchandising zorgden. Bij Veendam was Martin Meijer alweer druk in de weer voor prachtige sjaals, mini-dress en zelfs autosjaaltjes met de tekst Veendam4-ever erop en de 4 logo's die door de jaren heen gebruikt zijn. Ook mijn site Veendam4-ever.nl kwam weer tot leven, even geen nepgasten op het gastenboek die over een bijeenkomt hebben....nee het ging nu over wie gaat er naar Haarlem en wie gaat er naar Wageningen of zelfs naar SVV.

Eindelijk weer een voorbeschouwing maken, eindelijk weer foto's maken van onze prachtige club die nog altijd diep, heel diep in onze harten zit. Afgelopen woensdag kwam er al een smetje op het toernooi, een paar hersenloze door gesnoven randdebielen zorgden voor een grimmig sfeertje in Haarlem en zorgden dat er uiteraard want dat hoort bij stoere knapen dat er geknokt werd. Ik heb er bewust op Veendam4-ever.nl geen tot weinig aandacht aan besteed, want dit mocht niet de overhand hebben van het fantastische toernooi en fantastische avond wat het verder was.

 

Echter nu blijkt dat supporters van diverse nog bestaande clubs het nodig vinden om dit fantastisch 2e divisie evenement te willen gebruiken als hun format om lekker te gaan rellen en dan is Wageningen natuurlijk landelijk een super locatie. Het is te bizar voor woorden.

 

Voor die supporters is het niet te hopen dat hun club een keer failliet gaat. Want het doet pijn als je ineens nooit meer naar je club kunt gaan, geen thuis wedstrijd, geen uitwedstrijd. Dat als je langs het stadion rijdt dat het stil, kil en langzaam  aan het af brokkelen is, Het doet pijn als je nooit meer je helden in de clubkleuren aan kunt moedigen, of ze vervloeken vanwege een gemiste kans, Het doet pijn als je samen met vrienden niet meer je gezamenlijke passie kunt beleven. Als van de ene op de andere dag je iets dierbaars zo wordt afgenomen zonder dat je er iets aan kan doen.

 

Alsof het niet erg genoeg is dat onze club ons ontnomen is, wordt nu door andere 'supporters' die wekelijks nog naar hun club kunnen gaan ons dit prachtige zomeravondtoernooi ook weer ontnomen. De 'bekende' kleine groep weet het weer te verzieken voor al die voetbalfans die hier naar snakten, hier weer over droomden. Het toernooi tegen het moderne voetbal....waar veel supportersgroepen ook zo tegen zijn, tegen de buscombis, tegen de hekken, grachten, stadionverboden, identiteitsplicht etc etc. En juist jullie laten nu zien dat het dus niet voor niets is, ..  En juist dat hebben jullie er mee bereikt !

 

De kans dat zo'n geweldig bedachte evenement ooit nog plaats vind is nihil. Jullie worden bedankt, voor het verzieken van 4 prachtige voetbalavonden!


Veendam4-ever!

Reactie schrijven

Commentaren: 12
  • #1

    Ernie oet Daam (maandag, 08 juni 2015 18:01)

    Al ben ik geen supporter van één van de vier clubs, wel ben ik supporter van voetbal.
    Ik kan mij helemaal vinden in jouw tekst. Keurig verwoord!
    De dag in Veendam zou ik aanwezig zijn, om de 'oude' matadoren aan het werk te zien. Helaas gaat dit aan mijn neus voorbij. Jammer!

  • #2

    Almere (maandag, 08 juni 2015 18:22)

    Prachtige column met een goede conclusie: dit is het bewijs dat combi's er niet voor niets zijn. Ik was er bij in Haarlem en wilde ook naar Veendam en Wageningen gaan voor dit prachtige initiatief. Ontzettend zonde dat het dus niet mogelijk blijkt om in Nederland een voetbalavond te hebben zonder gezeik. Hopelijk is dit ook een signaal naar de overheid om die achterlijke gasten nou eens echt goed aan te pakken zodat er hopelijk ooit nog eens zo'n initiatief mogelijk blijkt. Het is nog altijd zonde dat we niet meer op de vrijdagavond naar de langeleegte of Berg en Bos mogen, maar dit is nog veel triester

  • #3

    Robert (maandag, 08 juni 2015 19:32)

    Al weken zag ik uit na die ene avond in juni. Eindelijk toch nog een keer weer naar Ons SC Veendam. Het is ongelooflijk dat een groep van enkele 10-tallen het voor zoveel liefhebbers hebben kunnen verpesten. Het was een prachtige initiatief en stiekem droomde ik al over een jaarlijks terugkomende evenement waar AGOVV en RBC misschien ook toegevoegd zouden worden. Wat zou dat mooi geweest zijn, elk jaar een paar avonden ouderwets voetbal kijken zonder gezeur en belemmeringen. Maar nee, wederom wordt ons weer een stukje SC Veendam afgepakt. Net dat stukje zou je weer het fijne gevoel terug kunnen geven, ook al was het maar voor even.

  • #4

    Rene (maandag, 08 juni 2015 20:17)

    Nu vooral niet opgeven en doorgaan, het bewijs is er dat er behoefte is aan dit soort wedstrijden en het weerzien van je oude club. Mijn voorstel zou zijn om op de 24e alsnog een minitoernooi te organiseren met oud SC Veendam, oud FC Groningen en oud FC Emmen. Nu opgeven is je neerleggen bij deze groep randdebielen die uiteraard door de overheid nooit aangepakt zullen worden. Dus koppen bij elkaar en voetballen.

  • #5

    Charles (maandag, 08 juni 2015 23:24)

    Ik voel met jullie mee, heb zelf de reddingsactie voor HFC Haarlem gedaan. Doodzonde dat hersenloze personen de macht hebben. Ook ben ik oud medewerker en ik schaam mij kapot wat er woensdag plaats vond in Haarlem. Voetbal hoort van ons te zijn.

    Hopelijk komen ze eens onder hun steen vandaan daar op het Binnenhof in Den Haag.

  • #6

    Edwin (maandag, 08 juni 2015 23:45)

    Prima verwoord! Zo jammer dat we jullie niet kunnen ontvangen. We zijn allemaal nu twee keer failliet gegaan. Mijn groen/witte hart huilt.
    Hoe kan een weldenkend mens zoiets om zeep helpen!!

    Rest mij een sportieve groet aan allen die hard hebben gewerkt aan dit evenement. Voor niks.... Letterlijk en figuurlijk!

  • #7

    Wilfred (maandag, 08 juni 2015 23:47)

    1 ding, het zijn geen supporters(!) die dit hebben veroorzaakt! Diep triest

  • #8

    hennie ardesch (dinsdag, 09 juni 2015 09:45)

    Wat in en in triest.Had mij erop verheugd om de oude collega's weer te zien en hoe ze het spelletje, nog wel of niet, zouden aankunnen.
    Ik zou echter niet opgeven en toch proberen dit leuke initiatief,hoe dan ook, te laten slagen.

  • #9

    Han (dinsdag, 09 juni 2015 18:46)

    FC Wageningen mannen voelen t precies zo

  • #10

    Harold (dinsdag, 09 juni 2015 21:07)

    Je verwoordt precies wat bij mij al ruim een dag door m'n hoofd gaat. Wat had ik toch graag morgenavond iedereen willen zien op de Berg, genietend van een mooie voetbalsfeer en wat had ik zin om nog 2 avonden "mijn" FC Wageningen achterna te reizen naar Schiedam en Veendam. En daar is nu abrupt een einde aan gekomen door een stel hersenlozen en een op sensatie beluste pers......in en intriest!

  • #11

    Serge Meijer (dinsdag, 09 juni 2015 23:13)

    Met een biertje in de hand op de Wageningse Berg kijken hoe Haarlem de koppositie zou pakken . Een fotootje maken en een filmpje draaien en bij de snackcar een hamburgertje. Een broodje bal met een klodder mayo in Schiedam en honderd keer vragen "wat zeg je" in Veendam. Braadworst erbij en een colaatje met extra suiker voor de terugreis.. Het is ons allen ontnomen omdat er nog steeds randdebielen zijn die het voetbal gebruiken om hun onzalige ideeën tot uitvoer te brengen.

  • #12

    Willem B. (woensdag, 10 juni 2015 02:24)

    Geen woorden voor, ben er KAPOT van!